9.11.3.4
Oborná způsobilost k zajišťování úkolů v prevenci rizik na úseku BOZP
MUDr. Anna Šplíchalová
Podle § 103 ZP je zaměstnavatel povinen:
-
informovat zaměstnance o tom, do jaké kategorie byla jím vykonávaná práce zařazena, zajistit přiměřené informace a pokyny o bezpečnosti a ochraně zdraví, zejména formou seznámení s riziky, výsledky vyhodnocení rizik a s opatřeními na ochranu před působením těchto rizik, která se týkají jejich práce a pracoviště,
-
jestliže při práci přichází v úvahu expozice rizikovým faktorům poškozujícím plod v těle matky, informovat o tom zaměstnankyně; těhotné zaměstnankyně, zaměstnankyně, které kojí, a zaměstnankyně-matky do konce devátého měsíce po porodu je dále povinen seznámit s riziky a jejich možnými účinky na těhotenství, kojení nebo na jejich zdraví a učinit potřebná opatření, včetně snížení rizika psychické a fyzické únavy a jiných druhů psychické a fyzické zátěže spojené s vykonávanou prací, a to po celou dobu, kdy je to nutné k ochraně jejich bezpečnosti nebo zdraví dítěte,
-
nepřipustit, aby zaměstnanec vykonával zakázané práce a práce, jejichž náročnost by neodpovídala jeho schopnostem a zdravotní způsobilosti.
Zaměstnavatel je povinen zajistit zaměstnancům školení o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které doplňují jejich odborné předpoklady a požadavky pro výkon práce. Informace jsou zaměřené na charakter práce a vztahují se k rizikům, s nimiž může přijít zaměstnanec do styku na pracovišti, na kterém je práce vykonávána. Školení je zaměstnavatel povinen zajistit:
-
při nástupu zaměstnance do práce, a dále při změně pracovního zařazení nebo druhu práce,
-
při zavedení nové technologie nebo změny výrobních a pracovních prostředků nebo změny technologických anebo pracovních postupů,
-
v případech, které mají nebo mohou mít podstatný vliv na bezpečnost a ochranu zdraví při práci.
Zaměstnavatel je povinen určit obsah a četnost školení o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, způsob ověřování znalostí zaměstnanců a vedení dokumentace o provedeném školení.
Podle § 9 zákona č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, je zaměstnavatel povinen zajišťovat a provádět úkoly v hodnocení a prevenci rizik (dále jen prevence rizik) možného ohrožení života nebo zdraví zaměstnance s ohledem na:
-
nebezpečí ohrožení bezpečnosti a zdraví zaměstnanců při práci ve všech oblastech činnosti zaměstnavatele,
-
základní znalosti a dovednosti zaměstnanců,
-
počet zaměstnanců, jejich odbornou připravenost a jimi vykonávanou práci.
Požadavky na odbornou způsobilost osob k zajištění úkolů v prevenci rizik se odvíjí od počtu zaměstnanců, které zaměstnavatel zaměstnává. Zaměstnává-li zaměstnavatel:
-
nejvýše 25 zaměstnanců, může zajišťovat úkoly v prevenci rizik sám, má-li k tomu potřebné znalosti,
-
26 až 500 zaměstnanců, může zajišťovat úkoly v prevenci rizik sám, je-li k tomu odborně způsobilý, nebo jednou nebo více odborně způsobilými osobami,
-
více než 500 zaměstnanců, zajišťuje úkoly v prevenci rizik vždy jednou nebo více odborně způsobilými osobami.
Odborně způsobilá osoba může být zaměstnancem zaměstnavatele nebo podnikající fyzická nebo právnická osoba, která zaměstnavateli poskytuje služby jako smluvní dodavatel. Plní-li na jednom pracovišti zaměstnavatele úkoly v prevenci rizik více než 2 odborně způsobilé osoby, zaměstnavatel písemně určí, kdo bude provádět koordinaci jejich činnosti.
Zaměstnavatel je dále povinen: