dnes je 28.3.2024

Input:

Převod provozu lékařské praxe z fyzické osoby na s. r. o.

30.3.2015, , Zdroj: Verlag Dashöfer

6.6.3
Převod provozu lékařské praxe z fyzické osoby na s. r. o.

Mgr. Magda Vavrušková, advokátka, Vozáb & Co. Law Offices s.r.o.

V roce 2012 došlo k změně legislativy, díky které při převodu lékařské praxe z původního provozovatele – fyzické osoby na jednočlennou, jím vlastněnou společnost s ručením omezeným odpadla nutnost konat na příslušné místo výběrové řízení. Zároveň se kvůli změnám v daňové oblasti pro mnoho lékařů stalo provozování praxe prostřednictvím s.r.o. finančně výhodnější, než pokud by pokračovali v poskytování zdravotnických služeb jako tzv. OSVČ. Níže uvádíme přehled nejdůležitějších kroků, které musí lékař při této "přeměně" vykonat.

Získání společnosti s ručením omezeným

Možnosti jsou v zásadě dvě – založení nové společnosti nebo koupě společnosti již založené. Na trhu podnikají společnosti, které se specializují na zakládání a prodej tzv. ready-made společností, nicméně zde vždy existuje určité riziko, že daná společnost nebude "čistá" (problém mohou způsobit například nedoplatky na daních, exekuce, soudní spory apod.). Lze tedy doporučit založení nové společnosti přímo lékařem nebo jeho zástupcem pověřeným na základě plné moci. V současné době je zakládání nových společností usnadněno díky tomu, že minimální výše základního kapitálu v jednočlenném s.r.o. činí pouze 1 Kč, nikoli 200.000 Kč, jako tomu bylo do 31. 12. 2013.

Zakládání společnosti s ručením omezeným

K založení s.r.o. jediným společníkem je zapotřebí vyhotovit zakladatelskou listinu, která musí být sepsána notářem ve formě notářského zápisu. Obsahem by měla být minimálně firma (název) společnosti a její sídlo, předmět činnosti, identifikace lékaře jakožto jediného společníka, výše jeho vkladu do základního kapitálu a celková výše základního kapitálu, identifikace prvního jednatele společnosti a způsobu, jakým společnost zastupuje, a dále určení správce vkladu.

Aby byly naplněny zákonné podmínky nekonání výběrového řízení, je potřeba, aby jediným společníkem s.r.o. byl lékař, který doposud provozoval praxi jako fyzická osoba. Kvůli usnadnění komunikace s úřady a pojišťovnami je rovněž vhodné, aby lékař byl i jednatelem nové společnosti. Po získání oprávnění k poskytování zdravotních služeb a uzavření smluv se zdravotními pojišťovnami je samozřejmě možné podíl v s.r.o. převést i změnit osobu jednatele nebo počet jednatelů zvýšit.

Živnostenské oprávnění

Samotné založení společnosti notářským zápisem ještě nevede k jejímu vzniku, k tomu dochází teprve zápisem do obchodního rejstříku. Pokud má převod praxe probíhat co nejhladším způsobem, je dobré nechat společnost zapsat ještě před dalšími kroky, tedy před schvalováním provozního řádu a žádostí o udělení oprávnění k poskytování zdravotních služeb.

K tomu společnost jakožto podnikatelský subjekt potřebuje živnostenské oprávnění, které je možné zřídit na kterémkoli živnostenském úřadě v republice. Pokud lékař nemá v úmyslu prostřednictvím s.r.o. provozovat i nějakou specifickou podnikatelskou činnost, postačí ohlášení volné živnosti, pro niž nejsou zapotřebí žádné zvláštní odborné předpoklady. Jako obor činnosti se většinou volí např. poradenská a konzultační činnost, zpracování odborných studií a posudků či velkoobchod a maloobchod. Živnostenský úřad zřídí živnostenské oprávnění obvykle do 7 kalendářních dnů a vydá výpis z živnostenského rejstříku. Správní poplatek za ohlášení živnosti činí v současnosti 1.000 Kč.

Existuje sice i varianta živnostenské oprávnění nezřizovat a společnost zapsat do obchodního rejstříku teprve poté, co získá povolení k poskytování zdravotních služeb, čímž se sice ušetří náklady na pozdější zápis změny předmětu podnikání do obchodního rejstříku a související soudní poplatek, ovšem tato úspora není z hlediska celkových nákladů převodu praxe příliš významná, a především jednání na úřadech je podstatně snazší, pokud partnerem úředníků je již existující společnost s přiděleným identifikačním číslem, jejíž existenci si snadno mohou zjistit online výpisem z obchodního rejstříku, a nikoli společnost teprve založená, která se musí všude prezentovat zakladatelskou listinou, kterou úředník nemá možnost nikde ověřit.

Dokumenty potřebné pro zápis do obchodního rejstříku

Kromě zakladatelské listiny s výše uvedeným obsahem a výpisu ze živnostenského rejstříku je zapotřebí pro zápis doložit ještě souhlas majitele nemovitosti, ve které bude mít zřizované s.r.o. sídlo, s umístěním sídla (souhlas musí být udělen písemně s úředně ověřeným podpisem majitele nemovitosti, ne starším než 3 měsíce), výpis z katastru nemovitostí na tuto nemovitost (postačí výpis z bezplatné aplikace katastrálního úřadu na internetu), čestné prohlášení jednatele o tom, že splňuje podmínky pro výkon funkce statutárního orgánu a souhlasí se zápisem svých údajů do obchodního rejstříku, a potvrzení banky o tom, že vklad společníka do základního kapitálu společnosti byl složen na zvláštním účtu v bance.

Formulář pro zápis do obchodního rejstříku

Pro návrh na zápis do obchodního rejstříku se používá tzv. inteligentní formulář , který je nutné vyplňovat v online aplikaci na internetových stránkách ministerstva spravedlnosti. Tento formulář je po vyplnění možné vytisknout a podepsat s ověřeným podpisem na kterémkoli Czech Pointu nebo u notáře.

Pokud budoucí jednatel uvede v rámci formuláře na zápis do obchodního rejstříku i detailní informace o své osobě (rodné příjmení, místo a okres narození), nemusí k návrhu na zápis společnosti již přikládat výpis z rejstříku trestů, neboť soud si tento výpis na základě poskytnutých informací opatří sám. Poskytnuté osobní informace slouží pouze pro účely vydání výpisu z rejstříku trestů a ve veřejné části rejstříku se nebudou zobrazovat.

Návrh na zápis nové společnosti s ručením omezeným do obchodního rejstříku je zpoplatněn soudním poplatkem ve výši 6.000 Kč a celý zápis obvykle trvá asi 14 dnů.

Provozní řád nového poskytovatele zdravotních služeb

S.r.o. jako nový subjekt poskytující zdravotní služby musí mít rovněž nový provozní řád. Při jeho vytvoření je obvykle možné vycházet ze stávajícího provozního řádu, případně jej aktualizovat o poslední změny podle nových právních

Nahrávám...
Nahrávám...